Dlaczego wybrać lepszy wał korbowy?

Najwyższej jakości usługi remontowe

Dlaczego wybrać lepszy wał korbowy?

Wał korbowy jest częścią silnika, który zamienia ruch posuwisto-zwrotny liniowy w ruch obrotowy. Aby przekształcić ruch posuwisto-zwrotny w ruch obrotowy, wał korbowy ma korby, dodatkowe powierzchnie nośne, których oś jest przesunięta względem osi wału, dzięki czemu końce pręta łączącego dla każdego cylindra przyczepiają się i powodują jego ruch w dół.

Z czego produkuje się wały korbowe?

wał korbowy C-360Wały korbowe mogą być monolityczne, czyli wykonane w jednym kawałku lub złożone z kilku części. Najbardziej powszechne są monolityczne wały korbowe, ale niektóre mniejsze i większe silniki wykorzystują zmontowane wały korbowe. Mogą one być kute z prętów stalowych lub odlewane z żeliwa sferoidalnego. Wał korbowy C-360 jest zwykle kuty. Dzisiaj coraz więcej producentów preferuje stosowanie kutych wałów korbowych ze względu na ich mniejszą wagę, bardziej kompaktowe wymiary i lepsze właściwości smarowania. W przypadku kutych wałów korbowych najczęściej stosuje się wanadowe stale mikrostopowe, ponieważ mogą być chłodzone powietrzem po osiągnięciu wysokiej wytrzymałości bez dodatkowej obróbki cieplnej, z wyjątkiem utwardzania powierzchni łożysk. Niska zawartość stopu sprawia, że ​​materiał jest tańszy niż stale wysokostopowe. Stale węglowe również są stosowane, ale wymagają one dodatkowej obróbki cieplnej, aby osiągnąć pożądane właściwości. Wały korbowe z żeliwa są dziś najczęściej wykorzystywane w tańszych silnikach produkcyjnych, gdzie obciążenia są niższe. Wytrzymałość zmęczeniowa wałów korbowych jest zwykle zwiększana za pomocą odpowiedniego łożyska głównego i łożyska korbowego. Redukuje się nimi naprężenia w krytycznych obszarach. Większość produkowanych wałów korbowych wykorzystuje hartowane indukcyjnie powierzchnie łożysk, ponieważ metoda ta daje dobre wyniki przy niskich kosztach. Pozwala również na ponowne szlifowanie wału korbowego bez konieczności ponownego utwardzania. Niektóre drogie, wysokowydajne wały korbowe również wykorzystują ciężkie przeciwwagi, aby wał korbowy był bardziej zwarty. Stosowany metal ciężki to najczęściej stop wolframu, ale wykorzystuje się również zubożony uran. Tańszą opcją jest użycie ołowiu, ale w porównaniu z wolframem jego gęstość jest znacznie niższa.

Gdy wał korbowy wymaga wymiany, nie warto oszczędzać na nowym elemencie. Wraz z jego ceną rośnie również jakość wykonania. Dobre jakościowo materiały kosztują dużo więcej niż gorsze odpowiedniki z przeciętnych stali. Odpowiednia obróbka materiału stosowanego do produkcji wałów korbowych zapewnia długą, wydajną i bezawaryjną eksploatację pojazdu.